Persepsi , Andaian dan Pendirian dalam Kehidupan



Hi, well blog post kali ini saya ingin share kan mengenai persepsi, andaian dan pendirian dalam kehidupan.  This could be lame topic for some.  But anyhow, perkara ini kerap dibincangkan dengan en.suami sepanjang saya mengenalinya dari berkawan, sampai la selamat bergelar isterinya kini, Alhamdulillah. Kalau kita lihat secara asasnya, persepsi bermaksud tanggapan atau pandangan orang lain dan andaian adalah perasaan naluri yang mencetuskan kesimpulan tentang sesuatu perkara. Which are assumptions always based on hearsay and judgement without solid ground.
Bunyi macam pusing tang tu jugak ek? Assumption always leads to destructive motion because we tend to think negative about people and things surround us, right?

Ok, back to the actual facts, dalam kehidupan harian kita, sering kali kita dibelengu dengan persepi dan andaian orang terhadap apa kita lalui dalam kehidupan. Apa saya pelajari berdasarkan pengalaman saya dengan en. suami sendiri, persepsi dan andaian org disekeliling kita adalah sekadar komen sahaja dan tak bererti komen tersebut memberi perubahan dalam kehidupan kita. 

Tapi yang peliknya, kenapa bile org berkata disekeliling, kita harus pertikaikan dan jadikan komen org sesuatu perkara yg membuatkan kita stress dalam kehidupan. Walhal, ia cuma komen semata-mata dan takde kena mengena dengan kehidupan kita. Betul tak?

Antara komen yang sering org akan stress mendengar atau pertikaikan adalah, Betul ke long distance relationship can last? Bila nak bertunang atau berkahwin? Bila nak dapat anak? Bila nak tukar keje? Bila nak beli rumah daripada asyik duk menyewa? Boleh ke awak amik course subject itu? Boleh ke survive keje itu? Betul ke apa awak buat itu berkesan dan membawa hasil? and etc.

Ok, semua komen diatas adalah antara yg sering didengar dan diutarakan mengikut fasa peringkat umur atau situasi yang anda lalui. Tapi mengapa kite perlu fikirkan apa org kata, wal hal, org lain tak tahu menahu apa yg kita lalui dalam kehidupan harian. Yang penting kita mesti ada pendirian dan kerpercayaan diri. Persepsi dan andaian org adalah hanya komen yg mungkin boleh kita ambil sebagai usaha untuk merubah keadaan untuk menjadi lebih baik. Bak kata org, think positive.

Bila kita ada pendirian dalam kehidupan, saya pasti kita takkan goyah dengan apa org akan pertikaikan kerana pendirian itu adalah asas penggerak kita untuk terus maju kehadapan. Biarlah org kata apa, tapi yg penting we stick to what we stand for and believe in.

Base on contoh komen diatas, betul ke long distance relationship can last? Well, if you think positively, if you love someone and decide to be married to the person, i’m sure regardless how far distance is, your love will never fall apart. Ini adalah benar kerana Alhamdulilah, berkat kesabaran dan doa saya dan en.suami, we both made it till marriage in hand. *ngeee* ini semua berdasarkan persefahaman antara satu sama lain** selalunya en.suami saya yg byk memberi semangat pada saya dan sebagai hadiah, dapat le dia jadi hubby saya yg tercinta, Alhamdulillah.

Begitu juga dengan contoh komen yg lain, apa yg penting ialah, komen org adalah komen semata-mata, dan apa yg kita lalui dalam kehidupan adalah milik kita. Orang boleh berkata itu ini, tapi yang menjamin kebahagiaan hidup kita adalah kita sendiri and kita yg decide apa kita harus lakukan untuk corak perjalanan kehidupan kita. Tapi menjadi lumrah bila kita bercampur gaul dengan org, baik kawan, sedara atau keluarga, pesepsi dan andaian tidak lekang dibibir org untuk diluahkan so the key to handle this scenario is to take the komen positively and apa komen yg baik kita jadikan sebagai panduan, dan yg buruk kita just jadikan sebagai ikhtibar.  Biasa le, kalau dah berjumpa, bergaul dengan org, sure salah satu persoalaan akan dijadikan perbualaan topic, layan jerlaa sekadar nak berborak

Sekian sahaja blogpost kali ini, well post ini is just a sneak topic yang terlintas diminda untuk saya sharekan. So harap its useful for those yang still dilemma dlm kehidupan yang penuh dgn persepsi dan andaian org. Here’s a nice quote that i like to share:

“What you decide and act in life will create YOU,  what other people’s perception is just a thought about you but heck wise it has nothing to do with you - huddmalek

1 comments:

Anonymous said...

Sites related to "important" sites are more likely to become ranked
higher. Many search results marketers pay market price for keyword placement when the market price drives them directly to a
negative margin. There is no need to separate them because the search
engines ignore the commas.
My blog google sniper

Post a Comment