Air Susu Ibu Tidak Keluar?

Bagi mummy yang berkerjaya, stok susu perahan untuk si kecil adalah menjadi keutamaan. Macam saya sendiri, cuti berpantang hanyalah dua bulan. Dalam masa dua bulan tu lah, sibuk bawak si kecik check jaundice, prolong jaundice pulak tu. Dalam masa yang sama, menguruskan kakak kembar dan tetap disiplin untuk perah susu setiap 3 jam. Setiap 3 jam okeh. Gigih tak. Ini semua demi azam untuk menyusukan adik kecik tu secara ekslusif.


Dalam pantang dengan tidur yang tak berapa nak cukup, makan pulak kene jaga makan ikan kering je ngn nasi lembik. Hmmm tapi dalam masa yang sama nak menghasilkan susu perahan yang banyak. Boleh ke tidok? Mestilah boleh. Allah Maha Besar, keluar je si kecik tu susu badan saya memang meriah. Tambah lagi, mak buatkan sayur ulam pegaga tu. Lagi meriah susu dada, Alhamdulillah.

Sebenarnya, dari baby dalam kandungan lagi saya dah amalkan minum ESP Shaklee protein. Pagi pagi sarapan tu, bancuh ngn milo atau susu segar Dutch Lady. Selain daripada semasa mengandung, ESP tu bagi tenaga. Selepas baby keluar pulak, ESP bertindak sebagai supplemen tambahan yang memeriahkan stok susu perahan saya. Walaupun dah masuk kerja, stok susu insha Allah mencukupi untuk si kecil saya.

Semasa beranak sulung, si kembar tu Berjaya di susukan selama setahun je. Sebab berdua kot. So tak dapat nak ekslusif 100%. So untuk adik kecil ni, saya memang bertekad untuk susukan secara ekslusif selama dua tahun. Gambate san!! Jadi, saya memang teruskan makan ESP Shaklee dan ostematrix bagi mencapai impian saya. Walaupun bekerja, saya masih boleh mencuri masa untuk mengepam di pejabat bagi memastikan stok susu si kecil manja saya mencukupi.

Hasil perahan sepanjang dalam pantang



Si Kecil yang makin hari makin tembun:)




1 comments:

Post a Comment